Zespół Szkół im. Cypriana Kamila Norwida w Dzierzgoniu

• Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Grüße aus Deutschland, czyli o wymianie polsko-niemieckiej

Email Drukuj PDF

W dniach 14-18 września 2015 roku odbyła się druga część wymiany uczniowskiej między Zespołem Szkół im. Cypriana Kamila Norwida w Dzierzgoniu a niemiecką szkołą Gymnasium Kleine Burg z Braunschweigu. Tym razem to uczniowie z Polski wybrali się w drogę, by poznać bliżej małą ojczyznę zagranicznych kolegów.

W nocy z niedzieli na poniedziałek piętnastoosobowa grupa pod opieką p. Marzeny Piepiórki i p. Aleksandry Puton,  zapakowała się do autobusu i wyruszyła w niemalże piętnastogodzinną podróż. Po dotarciu na miejsce, pełni ulgi i ekscytacji spotkaliśmy naszych dawno niewidzianych przyjaciół i wymieniliśmy z nimi powitalne uściski. Następnie udaliśmy się do szkoły, gdzie zostaliśmy zapoznani z rozkładem atrakcji, które czekały na nas w nadchodzącym tygodniu. Pierwszą z nich okazało się krótkie zwiedzanie miejsca naszego pobytu – Braunschweigu. Otrzymaliśmy miniaturowe mapki i kartki z zadaniami, które mieliśmy wykonać w trakcie podziwiania zabytków architektury i sztuki. Wieczorem zasiedliśmy do wspólnej kolacji, a później pożegnaliśmy się i rozeszliśmy do domów naszych „tymczasowych” rodzin.

Wtorek rozpoczęliśmy od wzięcia udziału w kilku godzinach lekcyjnych, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda nauczanie w niemieckiej szkole. Jak się okazało, pod tym względem różnice między nami nie są aż tak wielkie. Gdy zadzwonił dzwonek obwieszczający koniec drugiej lekcji, zebraliśmy się w jednej z klas, gdzie zostaliśmy serdecznie powitani przez dyrektora szkoły, który wręczył nam pamiątkowe albumy. Po krótkiej pogawędce organizacyjnej całą grupą wsiedliśmy do pociągu i wybraliśmy się do Wolfenbüttel. Wstąpiliśmy tam do Herzog August Bibliothek, by ujrzeć na własne oczy przeogromne zbiory ksiąg z okresu średniowiecza i renesansu. Kolejne kilka godzin spędziliśmy w parku, delektując się wspaniałą pogodą i tęczowym ciastem autorstwa naszych koleżanek. Dalszym celem okazał się basen Stadtbad Okeraue, gdzie do woli mogliśmy korzystać m.in. z jacuzzi i zakręconej zjeżdżalni wodnej. Dzień zakończyliśmy wspólną obiadokolacją i każdy udał się do swojego domu na zasłużony odpoczynek.

Środa również zaczęła się kilkoma lekcjami. Następnie zostawiliśmy grupę niemiecką w szkole i udaliśmy się do Wolfsburga, gdzie czekały nas odwiedziny w Autostadt, czyli atrakcji turystycznej składającej się z muzeum starych samochodów i fabryki, w której można zobaczyć cały, złożony proces powstawania samochodu. Po niezwykle ciekawej i interesującej prezentacji wybraliśmy się na szybki obiad. Po wszystkim wróciliśmy do Braunschweigu na drobne zakupy.

Przedostatni dzień, czwartek, okazał się najbardziej wyczerpujący. Ubrani w ciepłe kurtki, czapki, wygodne buty i wyposażeni w odpowiedni prowiant, rozpoczęliśmy wspinaczkę siedem kilometrów w górę na szczyt Brocken.
Krążą legendy, że to właśnie tam odbywały się słynne sabaty czarownic. Po drodze odwiedziliśmy stary cmentarz, na którym pochowano czternastu bezimiennych rosyjskich żołnierzy. Do pierwszego postoju dotarliśmy akurat w momencie, gdy do stacji podjechał zabytkowy pociąg parowy, przewożący turystów. W trakcie wędrówki popsuła nam się pogoda: zerwał się porywisty wiatr, a mżący uprzednio deszcz zaczął padać jeszcze mocniej. Trafiliśmy również na pomnik niemieckiego poety, Johanna Wolfganga von Goethe, autora słynnego dramatu "Faust". Nasza wyprawa zakończyła się w górskiej jadłodajni. Gdy opuściliśmy lokal, wykonaliśmy pamiątkowe grupowe zdjęcie. Drogę powrotną przypieczętowaliśmy gorącą czekoladą w bardzo klimatycznej restauracji. Wieczorem spotkaliśmy się Braunschweigu, by spędzić wspólnie ostatnie chwile.

Jak to mówią, wszystko co dobre, kiedyś się kończy. W piątek zapakowaliśmy swoje walizki i torby podróżne i po raz ostatni odwiedziliśmy Gymnasium Kleine Burg. Przy akompaniamencie pianina oraz rozśpiewanych uczniów i nauczycieli, podzieliliśmy się na grupy i wykonaliśmy kolaże, złożone ze zdjęć zrobionych w ciągu całego tygodnia. Po długim i smutnym pożegnaniu wsiedliśmy do autobusu i wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Myślę, że była to emocjonująca i udana wycieczka, wzbogacająca uczestników o nowe doświadczenia, nowe znajomości, nową wiedzę i nowe, z pewnością niezapomniane wrażenia. Chciałbym bardzo podziękować paniom organizatorkom za to, ile trudu i czasu musiały poświęcić, by wyjazd dopięty był na ostatni guzik., dyrekcji  obu szkół, która również zadbała o nasz komfort wyjazdu i pobytu.  Podziękowania należą się również niemieckim organizatorom za to, że tak ciepło przyjęli nas do siebie i dali szansę, byśmy w tak krótkim czasie dali radę zobaczyć tak wiele pięknych i ciekawych miejsc. Uważam, że takowa wymiana to naprawdę niezwykłe przeżycie, które pozostawia same pozytywne wspomnienia.

Konrad Abramczyk

Imieniny obchodzą
Adela, Erast, Felicyta, Klemens,
Klementyn, Orestes, Przedwoj

Do końca roku zostało 39 dni.